A hned na záčátku - zákaz "miss mokré tričko" a povolení "královny koloběžky" obutá i neobutá.:
PRAVIDLO 143 - Oblečení, závodní obuv a startovní označení
Oblečení
1. Při všech soutěžích musí být oděv startujících čistý, upravený a musí být nošen tak, aby nevzbuzoval pohoršení. Oděv musí být zhotoven z látky neprůhledné i za mokra.
2. Závodníci mohou soutěžit bosí nebo s obuví na jedné či obou nohách.
A zřejmě by neprošel ani BT dres - je průhledný a vzbuzuje pohoršení (takže můj osobák na půlmaratón neplatí).
PRAVIDLO 144 - Napomáhání závodníkům
3. Pro účely tohoto pravidla jsou následující příklady konání soutěžících považovány za dopomoc a proto nedovolené :
a) Udávání tempa osobami, které nejsou účastníky stejného běhu, běžci, chodci, kteří jsou či budou předběhnutí o kolo nebo jakýmikoliv technickými prostředky
Proto na nás blbě koukali, když jsme se rozklusávali podél tratě na MČR v krosu, proto jsem odmítl povzbuzování Josky z Fáčka na Hruštici.
b) Držení či používání video nebo audio přehrávačů, rádií, vysílaček, mobilních telefonů či podobných přístrojů v soutěžním prostoru.
To by si měl především zapamatovat Liška až zase bude natáčet video na Velkundě. Stejně tak by na to mohli doplatit neznalí orienťáci na atletických závodech, kteří na atletické závody přijdou ze zvyku se sluchátky.
PRAVIDLO 240 - Závody na silnici
3. Délka trati pro závody na silnici musí být měřena po nejkratší možné dráze, kterou by závodník po cestě vymezené pro závod mohl proběhnout.
POZN. 1 : Pro měření délky tratí se doporučuje metoda "kalibrovaného jízdního kola".
POZN. 2 : Při vyměřování trati se doporučuje použít "koeficient zamezení zkrácení trati" (tzv. SCP-faktor), aby se vyloučila možnost, že při pozdějším přeměřování trati se zjistí, že trať je kratší. Pro měření metodou "kalibrovaného jízdního kola" má tento koeficient hodnotu 0,1%, tzn., že každý kilometr trati bude mít "měřenou délku" 1001 metr.
V tomhle pravidle je schváno hned několik věcí. Za prvé se předpokládá, že sparťani (SCP) si zkracujou trať. To není pravda! Spíš by to měl být PGP faktor. Za druhé tak pozbývá smyslu diskuze o tom, jestli se smí zkracovat chodníky nebo ne. Např. u Pečecké desítky se to řeší každý rok. A dost lidí z obavy, aby se jim počítal osobák na desítku, radši obíhají obrubníky. A za třetí, i když to zní jako retro, "kalibrované jízdní kolo" se opravdu používá - viz protokol o měření pražského maratonu ve Stromovce (z něho mj. vyplývá, že jsem si svůj osobák na maratonu zaběhl na trati o 215 metrů delší...).
Osvěžovací a občerstvovací stanice.
8 h) Závodník, který obdrží nebo přijme občerstvení nebo vodu mimo určenou stanici pro občerstvení, vystavuje se nebezpečí diskvalifikace vrchním rozhodčím. Pokud se nejedná o lékařské důvody a není přijato od nebo pod dozorem rozhodčích závodu, nebo přijme občerstvení od jiného závodníka, bude při prvním provinění varován vrchním rozhodčím ukázáním žluté karty. Při druhém takovém provinění vrchní rozhodčí závodníka diskvalifikuje ukázáním červené karty. Závodník pak musí trať ihned opustit.
Z toho mj. vyplývá, že by můj osobák na maratonu neměl platit - Romča mi podala dvakrát gel dvacet metrů před oficiální občerstvovačkou. Naštěstí si rozhodčí zapomněli karty doma...
9. Při závodech na silnici smí závodník opustit silnici nebo dráhu se svolením rozhodčího a za jeho dozoru, pokud si odchodem z trati nezkrátí předepsanou vzdálenost.
Takže pokud se budete potřebovat vys... během závodu, tak jedině na silnici nebo si zavolejte hlavního rozhodčího!
A na závěr hodně diskutovaná situace, kdy rozhodčí stáhli z tratě pětaosmdesátiletého Jiřího Soukupa, protože neběžel, ale šel. Prý podle veteránského pravidla:
Článek 110 Mezinárodní rozhodčí
110.2 Představenstvo WMA jmenuje rozhodčího pro bezpečnost (Safety Judge) s právem stáhnout ze závodu každého atleta, který by prováděl disciplínu nesprávně nebo jehož pokračování v závodě by mohlo – podle názoru bezpečnostního rozhodčího – ohrozit jeho zdraví nebo by bránilo ostatním závodníkům pokračovat v závodě.
Kdyby se tohle zavedlo na veteránském v orienťáku, asi by moc lidí do cíle nedoběhlo.
A na závěr pro účastníky PGP přeboru na steeplu - plánek vodního příkopu.
Žádné komentáře:
Okomentovat